Je zult vrijwel zeker een artikel over suiker op de een of andere manier op internet vinden. Good old toegevoegde suiker heeft tegenwoordig vele namen, van glucose en verdampt rietsap tot pure ahornsiroop en honing! Stevia, een caloriearme “natuurlijke” zoetstof, is een van de nieuwste concurrenten in het suikerspel. Niemand kan betwisten dat stevia (sucralose) en Sweet’N Low (sucralose) zijn ingehaald door stevia’s natuurlijke verwant, stevia (sacharine). Is het gezonder als het naar suiker smaakt? Is het ook beter voor jou? Je zult misschien verrast zijn door de reactie.

How Safe Is Stevia

Stevia, een kleine struik afkomstig uit Paraguay en Braziliƫ, is een lid van de chrysantenfamilie. Het wordt sinds het begin der tijden gebruikt voor medicinale doeleinden en als caloriearme zoetstof, en het heeft een lange geschiedenis van gebruik in beide gebieden. Zoeter dan tafelsuiker, het zal je bloedsuikerspiegel niet doen pieken, is overal verkrijgbaar en laat geen aanhoudende smaak in je mond achter. Scoren! Je bent misschien stevia-producten zoals Truvia en Pure Via tegengekomen in de winkelschappen.

Stevioside en Rebaudioside A zijn twee zoete chemicaliĆ«n die in de stevia-plant worden aangetroffen. Extractie, isolatie en combinatie van Reb A met “natuurlijke smaken” en andere suikeralcoholen zijn stappen in het gepatenteerde raffinageproces dat wordt gebruikt om de zeer verfijnde Reb-A te maken die in uw koffie wordt verwerkt. Met andere woorden, van de plant tot aan de verpakking is er veel werk verzet! De gezondheidsvoordelen van Reb A moeten nog worden aangetoond, ondanks onderzoeken die aantonen dat het kan helpen de bloedsuikerspiegel en bloeddruk te verlagen.

Waarschijnlijk. Een blik op het recente verleden van stevia is op zijn plaats. Stevia-items met het label “stevia” zijn stevia met hele bladeren of andere extracten dan Reb A, die geen van beide door de FDA op hun gezondheidsvoordelen zijn getest.

Ja, dat is het snelle antwoord. Het is een gezonder alternatief voor kunstmatige zoetstoffen en het kan ook helpen bij het verbeteren van de glucosetolerantie bij bepaalde mensen. Toch is het van cruciaal belang om er spaarzaam mee om te gaan. Net als bij kunstmatige zoetstoffen zijn er geen langetermijnstudies gedaan naar de gezondheidseffecten van stevia omdat het nog niet lang genoeg bestaat. Het is veilig om te stellen dat stevia een effectief natuurlijk suikeralternatief is als het met mate wordt gebruikt. Net als ahornsiroop, rauwe honing of kokossuiker, kan de echte soort met mate worden genoten. Beter nog, gebruik fruit zoals rijpe bananen en dadels om je zoetigheden zoeter te maken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.